Erhverv

Fire priser for vækst og nummer fem på vej: Corona har givet boost i kundetallet hos vestjysk webbutik

Direktør og ejer Carsten Lindhardsen.

Samarbejde mellem firmaer giver resultat – Grafical.dk i Holstebro sælger varer via en hjemmeside der er udviklet af et webbureau i byen og leveret fra lagre i byen.

Hvis danskere leder efter kontorartikler eller hobbyartikler på nettet, så vil webshoppen Grafical.dk tit stå øverst i deres søgeresultat. Firmaet i Holstebro har opbygget en hjemmeside med 50.000 varenumre, og nu er der endnu flere ting på vej ind i sortimentet i 2022. Dagbladet Børsen har netop for fjerde gang tildelt Grafical.dk en gazellepris for stor vækst i regnskabet. Firmaets bruttofortjeneste er vokset uafbrudt siden 2014.

Corona har givet Grafical.dk et ekstra boost. Firmaet var heldigt med at have håndsprit og værnemidler på hjemmesiden før epidemien, og nye kunder strømmede til allerede fra starten af 2020.

– Det gav også ekstra salg, at mange kontoransatte blev sendt hjem at arbejde. Pludselig skulle der købes printere, printerpatroner, skriveredskaber og mange andre ting til hjemmekontorerne, fortæller direktør og ejer Carsten Lindhardsen.

Epidemien har gjort, at mange har lært firmaet at kende og nu også køber andre varer, så væksten fortsætter. Regnskabet for 2021 er endnu ikke afsluttet, men stigningen i bruttofortjenesten er fortsat, så Grafical.dk står til den femte vækstpris fra dagbladet Børsen

Antallet af medarbejdere vokser også, og lige nu er der 13 ansatte i kundeservice, marketing og regnskab på kontoret i erhvervscentret Nupark Holstebro. Oveni kommer, at salget skaber arbejde og omsætning på syv lagre, der står for leveringen af varer til kunder.

To af de mest benyttede lagre ligger i Holstebro hos hobbyleverandøren Creativ Company og papirvirksomheden Antalis. Desuden har Grafical.dk et tæt samarbejde med webbureauet MCB i Holstebro, der står for driften af firmaets hjemmeside.

Grafical.dk fylder 25 år i år og solgte i begyndelsen hovedsagelig tryksager til kunderne på gammeldags vis blandt andet via telefonhandel. Men så kom finanskrisen, og den førte til en omlægning, hvor der kom hobbyartikler i sortimentet. Samtidig oprettede virksomheden en webshop som en af de allerførste i branchen.

Revisoruddannede Carsten Lindhardsen glæder sig over, at tusindvis af kunder kender firmaet og webshoppen. Men ellers gør virksomheden ikke så meget opmærksom på sig selv og er lidt anonym.

– Men vi er da stolte af, at dagbladet Børsen kårer os blandt landets hurtigst voksende virksomheder, siger Carsten Lindhardsen.

Grafical.dk hentede i 2020 et resultat før skat på knap 3,9 millioner kr.

Kommentarer